loading...

سورنا كارپت

در مورد فرش ماشيني

بازدید : 134
11 زمان : 1399:2

فرش ماشيني كاشان ، نوع جديدي از فرش است كه تنها چهار دهه از عمر ان مي گذرد و در سال 1350 به وجود امده است.اين فرش در ادامه ي طراحي و بافت فرش دستباف ايران به وجود امده است و به دليل اينكه كاشان مهد فرش مي باشد و هم مردم ان در برهه اي از زمان به بافت ان مشغول بوده اند و هم طراحان بزرگي داشته است ، در اين زمينه پيش تاز بوده است.

سرگذشت فرش ماشيني كاشان

فرش ماشيني كاشان ، نوع جديدي از فرش است كه تنها چهار دهه از عمر ان مي گذرد و در سال 1350 به وجود امده است.انواع اين فرش، فرش ماشيني 1200 شانه، فرش ماشيني 1000 شانه، فرش ماشيني 700 شانه مي باشد. اين فرش در ادامه ي طراحي و بافت فرش دستباف ايران به وجود امده است و به دليل اينكه كاشان مهد فرش مي باشد و هم مردم ان در برهه اي از زمان به بافت ان مشغول بوده اند و هم طراحان بزرگي داشته است ، در اين زمينه پيش تاز بوده است.

و امروزه محل و مرجعي براي بافت فرش ماشيني در ايران و جهان مي باشد.

فرش گذشته و تاريخ و ريشه اي دارد، و اوازه ي بلند ان نشاني از ريشه ي عميق فرش ها در تاريخ و فرهنگ و هنر مردم اين مرز و بوم است.

در گذشته تنها فرش دستباف بافته مي شد با رج شمارهاي مختلف ، امروزه فرش ماشيني با شانه و تراكم هاي متنوع بافت مي شود كه در جنس هاي مختلف با دستگاه هاي صنعتي و طرح و نقشه هاي كامپيوتري بافته مي شود.

انواع فرش ماشيني كاشان و آشنايي با آن

فرش ماشيني كاشان در انواع شانه و تراكم بافته مي شود كه هر كدام ويژگي هايي دارد كه در ادامه ذكر مي شود.

فرش ماشيني 700 شانه

شايد معني شانه و تراكم را بدانيد ولي وظيفه ي خود مي دانم كه آن را براي كساني كه در مورد آن چيزي نمي دانند و مشتاق يادگيري هستند بيان كنم.

شانه يعني شما در هر يك متر از راستاي عرضي فرش خود آن تعداد گره ذكر شده در برچسب مشخصات فرش ماشيني را داشته باشيد و بتوانيد راحت شماره كنيد.

تراكم به تعداد گره هاي به كار رفته در هر يك متر راستاي طولي فرش ماشيني گويند.

مثلا فرش ماشيني 700 شانه با تراكم 2550 ، در يك متر راستاي عرضي خود 700 عدد گره دارد كه شمارش آن بسيار دشوار است. پس اگر شما هر ده سانت فرش را شماره كرديد بايد تعداد 70 عدد گره در آن وجود داشته باشد و از آنجا كه خطاي چشم وجود دارد بايد دقت فراوان كرد كه در اين ده سانت چيزي اشتباه شمرده نشود. براي آسان تر شدن كار شما هر يك سانت آن را با دقت شماره كنيد تا دچار اشتباه نشويد. در هر يك سانت فرش ماشيني 700 شانه بايد 7 عدد گره وجود داشته باشد.

و تراكم نيز به همين صورت است منتهي ، بايد در يك متر راستاي طولي فرش تراكم را شماره كنيد.

حال به ويژگي هاي فرش ماشيني 700 شانه مي پردازيم:

فرش ماشيني 700 شانه كمترين قيمت در ميان فرش هاي ماشيني را دارد. زيرا هرچه مقدار شانه و تراكم فرش ماشيني زياد مي شود، قيمت آن افزايش مي يابد. و مورد ديگري نيز كه به شانه و تراكم مرتبط است، ضخامت و ظرافت فرش است. هرچه شانه و تراكم فرش ماشيني كمتر باشد، ضخامت نخ فرش و ارتفاع خاب آن بيشتر است و هر چه به تراكم و شانه ي فرش ماشيني افزوده مي شود، فرش دستباف گونه تر مي شود. يعني به ظرافت نخ فرش افزوده و وضوح نقشه ي فرش ماشيني افزايش مي يابد.

فرش ماشيني 1000 شانه

فرش ماشيني 1000 شانه در دسته فرش هاي دستباف گونه قرار دارد و از لحاظ قيمت مابين فرش 1200 و 700 مي باشد. اگر كسي قيمت فرش برايش مهم و هم چنين دوست دارد از نظر نقشه فرشي شبيه فرش دستباف داشته باشد، توصيه مي شود از دسته فرش هاي 1000 شانه تهيه كند.

فرش ماشيني 1200 شانه

اگرچه امروزه حرف فرش 1500 شانه به ميان است اما فرش ماشيني 1200 شانه از جمله پرطرفدارترين فرش ماشيني موجود در بازار است. و بيشترين قيمت فرش ماشيني را دارد. هر چه از ضخامت فرش كم مي شود فرش ظريف تر مي شود. و براي اينكه يك فرش ظريف از استحكام لازم برخوردار باشد، بايد از الياف مرغوب و با كيفيت در آن استفاده شود. به همين دليل فرش 1200 شانه هم از نظر استحكام از مقبوليت بالايي برخوردار است و هم اينكه از نظر ظرافت و كيفيت حرف اول را مي زند.

ويژگي هاي فرش ماشيني كاشان براي خريد

نكته اي كه شما هنگام خريد براي انتخاب يك فرش خوب با ماندگاري و كيفيت بالا بايد رعايت كنيد اين است كه، بايد به جنس فرش نيز دقت كنيد.

جنس فرش از جمله معيارهاي مهم است كه در انتخاب فرش مناسب منزل مورد اهميت است.

جنس فرش ماشيني

مرغوب ترين جنس فرش ماشيني موجود در بازار فرش ماشيني اكريليك است. اين جنس شباهت بسياري به پشم دارد. از لحاظ پاخوري ، بسيار انعطاف پذير بوده و عمر طولاني دارد. فرش ماشيني اكريليك لطيف تر و نرم تر از فرش پلي استر است و قيمت بالاتري نسبت به ساير اجناس دارد.

البته فرش ماشيني اكريليك اندكي پرز دهي دارد كه به مرور زمان از بين ميرود. اما فناوري اي به كمك توليد آمده كه اين نقيصه را كه باعث ناراحتي خانم هاي خانه دار شده است را برطرف مي كند و امروزه اكثر توليد كنندگان از نخ هايي كه اين پرزدهي را ندارند به كمك اين تكنولوژي تثبيت شده اند استفاده مي كنند.

اسم اين تكنولوژي، هيت ست است. اين فرآيند به اين صورت است كه نخ ها تحت بخار آب قرار گرفته و با اين عمل به گونه اي تثبيت شده و پرزدهي آنها متوقف مي شود.و فرشي كه با اين الياف بافته شود، از كيفيت مطلوبي برخوردار بوده و هم اينكه از نظر رنگ از ثبات بيشتري برخوردار است. و رنگ آن درخشان تر و زيباتر ميشود.

فرش اكريليك بوي مواد نفتي و پلاستيكي نمي دهد.

مقاومت بالايي در برابر حرارت و گرماي غيرمستقيم دارد.

و در كل اگر مايل بوديد براي منزل تان فرش ماشيني تهيه كنيد از فروشگاه هاي معتبر خريد خود را انجام دهيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 89
  • بازدید کلی : 2522
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی